UPS:n kotisatama valmistumassa (lehtijuttu 22.5.2018)

22.5.2018

UPS:n juniorilaiturin kantta tehtiin viime viikolla isolla porukalla.
Nosturi saatiin paikoilleen jo viime kesänä.
Torstaina 17. toukokuuta rakennettiin kantta juniorilaituriin lämpimissä olosuhteissa.
Rakennettavan laiturin oikealle puolen tulevat ponttoonilaiturit jollien laskua ja nostoa varten.

Kotisataman talkoissa on häärinyt runsaasti väkeä. Juniorilaituria rakennettiin toukokuun puolivälissä monena iltana. Kaikkiaan seuran väki on tehnyt kotisataman rakentamisessa noin 600 tuntia talkootöitä, laskee hankkeen puuhamiehistä Seppo Ylä-Himanka.

Kotisatamasta Uudenkaupungin Sanomissa 22.5.2018 julkaistu juttu hiukan lyhennettynä:

Uudenkaupungin Purjehdusseuran oma kotisatama on valmistumassa Sorvakon eteläpuoliseen venerantaan.

Torstai-iltana kotisatamassa talkoiltiin kuntoon junioripurjehtijoiden tukikohdan isoa laituria. Kymmenkunta talkoolaista rakensi kantta UPS:n telakka-alueen kulmaukseen paalutetulle laiturille.

- Juniorien ponttonilaituri on tarkoitus viimeistellä ja uittaa paikoilleen viikonlopun aikana, kertoo varakommodori Seppo Ylä-Himanka.

Kesäkuun alussa UPS järjestää kotisatamassa laituritapahtuman, jolloin kaikki pääsevät tutustumaan uudistuneeseen alueeseen.

Kolmivuotisen kotisatama-hankkeen aikana on jo valmistunut lastauslaituri ja viime talven aikana kokonaan uusi laituri isoille veneille.

Seura on hankkinut satamaan nosturin, jolla mm. H-veneitä, muita veneitä, mastoja ja varusteita aina 2000 kilon painoon asti saadaan nostettua. Se palvelee veneiden nostoja ja laskuja, kaikenlaisia huoltotöitä ja kilpailutoimintaa.

- Monta venettä on varustettu siinä jo tänä keväänä, kertoo Ylä-Himanka.

Sähkön lisäksi nosturille vedetään vesi, mutta toistaiseksi se saadaan seuran vajalta. Ohjeet ja hinnasto nosturin käytölle ovat tulossa, mutta tällä hetkellä tarvitsijat voivat ottaa yhteyttä alueen puuhamiehiin.

Budjetti on pitänyt

Kotisatamahankkeen kustannusarvio on 62.000 euroa, josta kehittämisyhdistys Ravakan kautta saatu Leader-tuki kattaa puolet eli 31.000 euroa.

- On mennyt aika tarkkaan niin kuin oli suunniteltu. Hiukan on jouduttu asioita muuttamaan, mutta rahoituksessa on pysytty. Talkootunteja on kertynyt noin 600 tuntia, laskee Ylä-Himanka.

Mukana on ollut noin 30 talkoolaista eri vaiheissa.

- Hienoa, että ihmiset ovat olleet mukana rakentamassa yhteistä hyvää. Tänään saadaan nuorille hieno laituri, sanoo Ylä-Himanka.

Kaikille projektissa eri tavoin mukana olleille ja siihen työtään ja vapaa-aikaansa uhranneille Ylä-Himanka lähettää lämpimät kiitokset.

Yhteinen paikka harrastukselle

Ajatus UPS:n omasta kotisatamasta lähti liikkeelle muutamia vuosi sitten. Seuralle haluttiin veneiden talvisäilytysalueen lisäksi oma paikka, jossa juniorit ja muunkin ikäiset veneilijät voivat kokoontua ja viettää aikaansa. Jäsenille halutaan palveluja ja rantaa kehittää.

- Tässä on rakennettu mahdollisuuksia toimia yhdessä harrastuksen merkeissä. Siistitään rantaa, luodaan edellytyksiä purjehdus- ja veneilyharrastuksen lisäämiseen.

Turvallinen tukikohta nuorille

Uusi junioritukikohta on ponttonilaitureineen U:n muotoinen ja sieltä on helppo saada jollat veteen. Seppo Ylä-Himanka korostaa paikan suojaisuutta ja turvallisuutta, sinne on helppo tulla ja lähteä.

Vuoden päästä keväällä on tarkoitus saada alueelle vielä kaksi varastomökkiä pukukopeiksi, joissa on myös peruslämpö.

- Juniorit aloittavat harjoitukset jo heti jäiden lähdettyä ja lopettavat yleensä loka-marraskuun vaihteessa. Kun vedet ja ilmat ovat kylmät, on hyvä olla lämmin paikka, missä voi vaihtaa vaatteita.

Oma tukikohta mahdollistaa myös isojen juniorikisojen järjestämisen Uudessakaupungissa.

- Tästä paikasta pystyy lähettämään isonkin määrän jollia merelle, Ylä-Himanka sanoo.

Nosturi palvelee hyvin myös H-veneiden kilpailutoimintaa. Vesille pystytään laskemaan monta H-venettä tunnissa.

Raija Herrala-Nurmi