Junnut jo vesillä, alkeiskurssi kesäkuussa

21.5.2023

Taas päästään vesille. Vasemmalta Lassi Valtonen, Veikka Kuisma, Nestori Elo, Viljami Kyntömaa ja Venla Pirilä.
Venla Pirilä ja Zoom8.
Talviteloilla olleiden jollien laittaminen käyttökuntoon vie hetkisen aikaa.

UPS:n juniorien jokaviikkoiset purjehdusharjoitukset alkoivat pari viikkoa sitten. Kesän ohjelmassa on mm. uusille aloittaville junioreille tarkoitettu alkeiskurssi kesäkuussa heti koulujen loputtua. Sinne voi nyt ilmoittautua. Nuorten veneilyleiri täyttyi talvella parissa päivässä.

Kolme jollaa - yksi optimisti ja kaksi Zoom8:a vedettiin talviteloilta esille ja sitten vesille Uudenkaupungin purjehdusseura UPS:n kotisatamassa.

Venla Pirilä sovitteli paikoilleen Zoom-jollan puomia ja muisteli, miten ne narut oikein menivätkään. Toista kesää Zoomilla purjehtiva Pirilä on yksi uutta harjoituskautta aloittavista junioreista. Kevään ensimmäisiin harjoituksiin on ehtinyt neljä junnua eli noin puolet viime kesän aktiivisesta porukasta.

Kun kaikki skuutit ja kölit ovat löytäneet oikean paikkansa, jollat lähtevät laiturista liukkaasti liikkeelle. Kumiveneellä harjoitusten vetäjäksi lähtee Veikka Kuisma.

UPS:n juniorijaoston vetäjä Ossi Valtonen kertoo, että osa optimistijollista otettiin jo viikko sitten esille ja laitettiin purjehduskuntoon. Juniorien säännölliset harjoitukset aloitetaan aina heti kun se säiden puolesta onnistuu.

Juniorivalmennuksessa tavoitteena on opetella yhdessä purjehdusta, harjoitella monipuolisesti vesillä liikkumisen taitoja ja pitää kaikin puolin hauskaa, kun juuri nyt ei kukaan optariporukasta ole lähdössä kiertämään kisoja tosi mielessä.

• Suuri määrä hauskaa! asettaa Veikka Kuisma tavoitteen kesän treeneille.

Veikka Kuisman 29er on myynnissä ja kisaamisen jatko mietinnässä. Kuivalle maalle ei sen takia tarvitse silti jäädä.

• H-veneitä on kaupunki täynnä!

Alkeiskurssi kesäkuussa

Kesäkuussa heti koulujen loputtua juniorijaosto järjestää purjehduksen alkeiskurssin kiinnostuneille lapsille ja nuorille. Kurssin vetäjinä ovat UPS:n nuoret purjehtijat Onni ja Veikka Kuisma ja Charlotta Lehtonen. Viime vuonna alkeiskurssille oli niin paljon tulijoita, että seura järjesti toisenkin juhannuksen tienoissa.

Purjehdusharrastusta voi tulla opettelemaan, jos osaa uida ja ikää on noin 7 vuotta. Opetuskäytössä ovat seuran jollat. Omat kauluksettomat pelastusliivit on hyvä olla, mutta niitäkin saa lainaan.

Alkeiskurssin päivämäärät ovat 5.-8. kesäkuuta ja kokoontuminen iltapäivin klo 17-19. Kurssin osallistumismaksu on 80 euroa.

Alkeiskurssin tiedustelut ja ilmoittautumiset sähköpostilla kuismase@gmail.com.

Kesä-heinäkuun vaihteessa UPS ja naapuriseura UTMVS järjestävät yhdessä nuorten veneilyleirin, jonka 30 paikkaa täyttyivät alkukeväällä ennätysnopeasti, parissa päivässä.