Veneilyseuroille sydäniskurit - Turvallisuuteen huomiota veneilykauden alkaessa

9.5.2023

Veneseurojen edustajat, kuvassa vasemmalta Kalle Jalava ja Seppo Ylä-Himanka vastaanottivat sydäniskurit LähiTapiolan Esa Nummelta ja Markku Rostenilta. Oikealla UTMVS:n puheenjohtaja Jouni Hautanen.
Reijo Helminen kokeilee sammuttimen käyttöä, Esa Nummi seuraa.
Omat kädet suojataan ja jalka sammutuspeitteen alareunan päällä estää peitettä lepattamasta. Harjoittelemassa Jouni Hautanen, ohjaajana Esa Nummi.

- Uusia paatteja saa kaupasta, mutta kippareita ei, totesi turvallisuusasiantuntija Esa Nummi perjantaina veneseurojen satamassa Sorvakossa. Uudenkaupungin saaristoon saadaan kesän ajaksi kaksi sydäniskuria. Vakuutusyhtiö LähiTapiola lahjoitti veneilyseuroille laitteet, joista toinen sijoitetaan UPS:n paviljongille ja toinen UTMVS:n saaritukikohtaan Haanperänkarille.

Iskurit eli toiselta nimeltään defibrillaattorit ovat veneilijöiden ja mökkiläisten käytettävissä syksyyn saakka. Talvikaudeksi toinen siirtyy hiihtoputkeen ja myös toiselle etsitään sopiva paikka mantereella.

Veneilyseurat järjestivät perjantaina yhteisen alkusammutusharjoituksen, jonka osallistujat pääsivät harjoittelemaan sammutuspeitteen ja sammuttimien käyttöä.

Uudenkaupungin Työväen Moottoriveneseura UTMVS:n tämän vuoden teemana on veneilyn turvallisuus, kertoo puheenjohtaja Jouni Hautanen. Teemaa toteutetaan mm. venekatsastuksen tehostamisella ja kesällä järjestettävällä navigaatiokurssilla. Pääosa katsastuksessa läpikäytävistä asioista liittyy veneiden kuntoon ja turvavarusteisiin, joten on tärkeää, että mahdollisimman moni osallistuu.

Uudenkaupungin Purjehdusseurassa veneiden jokakeväisen katsastuksen osallistumisprosentti on perinteisesti korkealla, kertoo kommodori Seppo Ylä-Himanka. Huomiota turvallisuuteen tarvitaan kuitenkin jatkuvasti, joten ensihoitaja on tulossa seuran talkoisiin kertomaan aiheesta.

Seurat lähtivät yhdessä järjestämään sydäniskurien saamista saaristoon, sillä väki vanhenee ja eteen on tullut tilanteita, että sellaista olisi tarvittu.

Esa Nummi LähiTapiolan riskienhallintayksiköstä rohkaisee ihmisiä ripeään toimintaan hätätilanteen sattuessa. Iskurin suojakotelon päällä on ohjeistus, ja laite itse antaa ääneen ohjeita sitä käytettäessä.

• Sitä ei voi käyttää vahingossa väärin. Sillä ei voi vahingoittaa autettavaa eikä auttaja saa siitä sähköiskua, vakuuttaa Nummi.

Vihreissä suojakoteloissa olevat laitteet sijoitetaan seurojen saariin ulkosalle näkyville paikoille, joten ne saa haettua tarvittaessa. Jos elvytys on aloitettu ja joku jää jatkamaan sitä, voi toinen lähteä hakemaan iskuria pienen matkankin päästä.

UPS:n paviljongin ja Haanperänkarin välimatka on 4-5 mailia, ja yhdessä ne kattavat suuren osan saaristosta. Kustavin puolella iskuri löytyy Katanpäästä.

LähiTapiola yksin tai yhdessä osuuskauppojen kanssa on lahjoittanut Uudenkaupungin ja Rauman seuduille noin 40 defibrillaattoria. Jos ei tiedä, mistä lähin löytyy, sitä voi etsiä kännykällä valtakunnallisesta defi.fi -palvelusta.

Lahjoituksen vastaanottaneet seurat lupaavat päivittää sijaintitiedot palveluun, kun laitteet veneilykauden loputtua tuodaan mantereelle. UPS:n paviljongilta se tuodaan veneiden nosto- ja laskukausien ajaksi telakointialueelle Kotisatamaan ja sitten keskitalveksi kuntoputkeen. Haanperänkarissa kausi kestää pitempään, mutta sieltäkin laite on tuotava talveksi pois, jotta akkujen kunnosta voidaan huolehtia.

Tusinan verran seurojen veneilijöitä pääsi käytännössä kokeilemaan sammuttimen ja sammutuspeitteen käyttöä Esa Nummen ohjaamana. Sammutuspeitteen käytössä on tärkeää mm. suojata omat kätensä, jotta pystyy pitämään peitteen tiiviisti palavan kohteen ympärillä riittävän kauan. Sammuttimen käyttö taas voi tyssätä alkuunsa, jos puristaa kahvaa samaan aikaan kun yrittää avata suojana olevaa sokkaa. Sammutin tyhjenee puolessa minuutissa, joten on tärkeää suunnata suihku nopeasti oikeaan kohtaan liekkien juureen.