UPS:n venemäärä kasvoi viime vuonna

24.3.2021

Kevätkokous pidettiin ensimmäistä kertaa etäkokouksena, johon jäsenet pääsivät osallistumaan kotoa tai missä kukin sitten olikaan.

Uudenkaupungin Purjehdusseuraan rekisteröityjen veneiden määrä kasvoi viime vuonna ensimmäisen kerran moniin vuosiin. Muutenkin vuosi oli UPS:lle suotuisa, sillä kilpailutoiminta aktivoitui selvästi. Koronapandemian leimaaman vuoden tapahtumia käytiin läpi UPS:n kevätkokouksessa, joka pidettiin seuran historian 137-vuotisen historian ensimmäisenä etäkokouksena maaliskuun puolivälissä.

UPS:n veneluettelossa oli vuoden lopussa 150 venettä, joista 76 oli purjeveneitä ja 74 moottoriveneitä, kertoi venekatsastuksista vastaavan jaoston vetäjä Reijo Helminen. Määrä oli 11 enemmän kuin vuosi sitten. Tähän saakka veneiden määrä on vuosittain hiukan vähentynyt. Helminen toivoi kasvun olevan nyt merkki suunnan muutoksesta.

Pandemiasta ja siitä johtuneista turvaohjeista huolimatta katsastukset onnistuivat lähes normaalivuosien tapaan.

Veneilyn kattojärjestö Suomen Purjehdus ja Veneily suositti keväällä siirtymistä videopuheluiden avulla tehtäviin venekatsastuksiin. Se hämmensi vanhemman polven kippareita, kertoi Helminen. Suurin osa katsastuksista tehtiin tavallisina puheluina, joiden aikana käytiin läpi kaikki varusteet ja tarkistettavat yksityiskohdat. Sen jälkeen veneen omistajat tekivät venetodistukseen merkinnän ”Omakatsastus”.

• Se meni itseasiassa aika hyvin, arvioi Helminen.

Ennen vesillelaskua tehtäviä runkokatsastuksia jäi rästiin, joten niiden lista on tälle keväälle aika pitkä. Helminen uskoo katsastusten sujuvan tänä vuonna jo melko normaaliin tapaan, sillä varotoimista ja suojautumisesta on opittu paljon vuoden aikana.

Lasten purjehduksen alkeiskurssi ja yhdessä kansalaisopiston kanssa järjestetty veneilyn peruskurssi peruuntuivat viime vuonna koronan takia. Sen sijaan lasten ja nuorten veneilyleiri yhdessä UTMVS:n kanssa pystyttiin järjestämään, ja se oli täynnä jo kolmatta vuotta peräkkäin. Juniorien harjoituskauden alku viivästyi, mutta kun viikoittaiset harjoitukset saatiin käyntiin, niitä jatkettiin koko kesän ajan ilman heinäkuista taukoa.

UPS:n kilpailutoiminnan piristyminen näkyi osallistujamäärien lisääntymisenä kesän loppua kohti. Elokuun Valssipurjehdukseen osallistui kaikkiaan 14 venekuntaa. Kauden päätöskilpailu käytiin syyskuussa kaksihenkisten joukkueiden match race -kisana jollilla, ja osallistujia oli 20. Molempiin tapahtumiin liittyi myös yhteistä ajanviettoa paviljongilla.

• Saatiin osviittaa siitä, millaisilla tapahtumilla on kysyntää jäsenistön keskuudessa, arvioi kommodori Seppo Ylä-Himanka.

Seuran talous koheni vuoden kuluessa, vaikka talvimyrsky ja sen tuoma äkillinen vedenpinnan nousu tekivät tuhoja Pietarinkarin laitureille vuosi sitten.

Paviljonki saa yrittäjän

Kokouksen päätteeksi kommodori kertoi tulevista hankkeista. Ensi kesän osalta merkittävin asia on se, että Paviljonki on saamassa kesäksi uuden yrittäjän. Risto Nietosjärvi tulee huhtikuussa Singaporesta Uuteenkaupunkiin. Varsinkin seuran jäsenten toivotaan löytävän tiensä Paviljongille, jotta toiminta saadaan jatkumaan.