Venekatsastukset videopuheluina, runkokatsastukset syksyyn

6.4.2020

Veneseurojen katsastustoiminta tehdään koronaviruksen takia videopuheluina tänä keväänä. Keskusjärjestö Suomen Purjehdus ja Veneily, SPV, on antanut katsastuksista uudet ohjeet huhtikuun alussa.

Teknisistä ja muista syistä katsastuksen voi saada tehtyä myös tavallisena puheluna, kun veneen kippari käy veneen varusteet ja kunnon läpi yhdessä katsastajan kanssa ohjeiden mukaan.

- Ohjattu omavalvonta voisi olla hyvä nimitys tällaiselle katsastukselle, sanoo Reijo Helminen, joka on Uudenkaupungin Purjehdusseuran katsastuksista huolehtivan mittaus- ja tarkastusjaoston puheenjohtaja.

- Kipparilla on kaikki varusteet valmiina paatissa ja hän näyttää puhelimella sen, mitä katsastaja pyytää. Kun tavarat on käyty läpi, kyselty ja keskusteltu, katsastaja antaa luvan tehdä venesertifikaattiin merkinnän ”Omakatsastus” ja päivämäärä. Katsastaja tekee saman merkinnän omiin papereihinsa. Silloin on katsastus tältä vuodelta suoritettu, kertoo Helminen.

Jos kippari haluaa näkyviin vuosittaisen katsastustarran, sen luovuttamisesta sovitaan erikseen. Sen voinee yleensä noutaa jostain.  – Varmaan sen voi ovenraosta ojentaa, arvelee Helminen, joka itsekin kuuluu koronaviruksen suhteen määrättyihin riskiryhmiin.

Muutaman vuoden välein tehtävät runkokatsastukset siirtyvät syksyyn, ohjeistaa SPV. Runkokatsastus tehdään maissa ennen vesillelaskua ja vuorovuosina eri veneille. Helminen toivoo, etteivät tänä vuonna vuorossa olevat veneet jää ruuhkauttamaan ensi vuotta, vaan työ muistetaan tehdä syksyllä noston jälkeen.

Veneseurat saavat itse päättää katsastusten ajankohdat. UPS pitää voimassa seurakalenterissa ennakkoon ilmoitetut päivät ja kellonajat. Katsastuspäiviä on seitsemän touko-kesäkuussa. Ensimmäinen niistä on maanantaina 11.5.

- Katsastusajat, runkokatsastusvuorot ja veneluettelo on julkaistu jo aiemmin ja ne pitävät edelleen paikkansa. Puhelin voi katsastuspäivinä olla aika varattu, mutta kannattaa soittaa läpi eri katsastusmiesten numeroita, neuvoo Reijo Helminen.

UPS:ssa venekatsastuksia tekee kuusi katsastusmiestä. Kevään tilanteessa on keskusteltu siitäkin, onko tällaiseen järjestelyyn tarpeen lähteä. Helminen kuitenkin katsoo, että katsastuksesta tehty merkintä papereissa voi tulla arvoonsa, jos jollekin sattuu haveri ja aletaan keskustella vakuutusyhtiön kanssa.

- Jos on toimittu valtakunnallisen ohjeen mukaan katsastuksessa ja siitä on asianmukaiset merkinnät, sillä voi olla iso merkitys.

Vastuu veneen turvallisuudesta on aina kipparilla, Helminen muistuttaa. Siinä ei tilanne ole muuttunut millään tavalla, vaikka millaiset virukset jylläisivät maailmalla.

- Varusteiden ja veneen kunnon tarkastukset tehdään nyt tällä tavalla yhteistyössä katsastajan ja kipparin kesken. Mutta oli katsastettu tai ei, kippari vastaa aina.

Lisätietoja UPS:n katsastajilta