Syyskokous: Ensi kesänä enemmän seilaamista ja vähemmän rakentamista

22.11.2017

Talkoiluun ja työntekoon keskittyneen purjehduskauden jälkeen Uudenkaupungin Purjehdusseura aikoo ensi vuonna palata takaisin perustoimintaansa eli vesille.

"Ensi vuonna keskitytään enemmän seilaamaan ja vähemmän rakentamiseen", tiivisti UPS:n purjehdusjaoston vetäjä Henri Jefimoff seuran suunnitelmat syyskokouksessa.

Ensi vuoden painopisteenä on keskittyä purjehdus- ja veneilyharrastuksen edistämiseen sekä nykyisten että uusien jäsenten keskuudessa, todetaan hallituksen toimintasuunnitelmassa. Suunnitteilla on veneilyn aloittamiseen ja myös kilpapurjehduksen aloittamiseen auttavaa koulutusta jo talven mittaan. Myös junioritoiminta jatkuu vilkkaana ja sitä halutaan edelleen kasvattaa.

Päättyneellä kaudella UPS:lla oli isoja ja paljon talkootyötä vaatineita hankkeita sekä Pietarinkarin paviljongilla että Ykskoivun telakka-alueella. Kolmivuotinen kotisataman rakennushanke Ykskoivun venerantaan jatkuu seuraavaksi junioritukikohdan rakentamisella, mutta Paviljonki voi olla ensi kesän lähes rauhassa, todettiin kokouksessa.

Kilpaileviin H-veneisiin kaivataan lisää miehistöä. Muutaman vuoden takaisen kampanjan ansiosta Uudessakaupungissa on yhteensä 13 H-venettä. Pula miehistöstä näkyi kesän kilpailutoiminnassa.

- Joka veneeseen löytyy kippari ja korkeintaan yksi miehistön jäsen. Lisää tarvittaisiin, kertoi purjehdusjaoston vetäjä Henri Jefimoff.

Kiinnostuneiden kannattaa olla yhteydessä UPS:in jo talven aikana, jotta suunnitelmat koulutuksesta saadaan liikkeelle.

Vesillä liikkumisen koulutusta on tulossa myös aivan vasta-alkajille ja veneilystä kiinnostuneille. Viime keväänä ensimmäisen kerran järjestetty veneilyn peruskurssi sai hyvän vastaanoton ja se on tarkoitus järjestää uudelleen hiukan kehitettynä ja laajennettuna, nytkin yhdessä kansalaisopiston kanssa. Kurssilla käsiteltiin mm. merimerkkejä ja vesillä liikkumisen sääntöjä, tutustuttiin karttoihin ja turvallisuusvarusteisiin. Lopuksi harjoiteltiin käytännössä vesillä mm. rantautumista erilaisilla veneillä.

UPS:n junioritoiminta on vilkkaudessa Turun ja Tampereen kokoisten kaupunkien tasolla. Zoom8- ja optimistiluokissa ranking-sarjaa kiertävien isompien junnujen lisäksi mukana on suuri joukko nuorempia purjehtijoita. Mm. kahdeksan alle 10-vuotiaan tytön ”prinsessaryhmä” harjoittelee viikoittain. Tarkoitus on edelleen kasvattaa juniorien määrää. Uudet pääsevät harrastuksen päästä kiinni mm. kesäkuun alussa järjestettävällä alkeiskurssilla. Seuralla on jollia junioreille. Ne ovat kaikki olleet käytössä, mutta vielä ei ole pulaa.

Kilpailukalenteri säilyy ensi kesänä suunnilleen entisellään, mutta mitään kansallisen tason kilpailuja ei ole tulossa. Viikkopurjehduksia on viisi, ja ne alkavat toukokuun lopussa. Regatan ajankohtaa ei vielä ole lyöty lukkoon, sillä perinteinen heinäkuun loppu osuu samaan aikaan monien lomapurjehdusten kanssa.

UPS:n kommodorina jatkaa Pekka Ajanko. Myös koko hallitus jatkaa tehtävissään, siihen kuuluvat varakommodori Seppo Ylä-Himanka sekä Henri Jefimoff, Jussi Lorjo, Teppo Kuisma ja Pirjo Silanto-Helminen.

Mittaus- ja tarkastusjaoston puheenjohtajana seuran katsastustoiminnasta vuosikymmenet vastannut Leo Myllymaa luopuu tehtävästä ja siirtyy jaoston jäseneksi. Jaoston johtoon tulee Reijo Helminen. Myös useita kilpailujen järjestäjinä pitkään toimineita purjehdusjaoston jäseniä halusi jäädä pois vastuupaikoilta. Muuten jaostot jatkavat entisillä kokoonpanoilla.

Vuoden 2018 toimintasuunnitelmat