Talkoita kotisatamassa ja paviljongilla kevään aikana

23.3.2017

Kaksi isoa hanketta vaatii UPS:n väeltä talkootyötä tämän kevään aikana. Kotisataman rakentaminen Ykskoivun telakka-alueelle etenee. Pietarinkarin paviljongille valmistuvat ison ikkunaremontin lisäksi kevään aikana uudet wc- ja pesutilat erilliseen rakennukseen paviljongin viereen. UPS hakee kesäksi paviljongille uutta ravintoloitsijaa. Yhteydenottoja on saatu, mutta ne eivät toistaiseksi ole johtaneet ratkaisuun, kertoi kommodori Pekka Ajanko kokouksessa.

Meneillään olevia töitä käytiin läpi Uudenkaupungin Purjehdusseuran kevätkokouksessa. Paviljongin ikkunat irrotettiin syksyllä paikoiltaan ja tuotiin kaupunkiin. Ne on talven aikana kunnostettu ja maalattu. Samalla purettiin rakennuksen kulmassa sijainneet vessat.

Uudet vessa- ja suihkutilat tulevat erilliseen rakennukseen, joka on talven aikana rakennettu lähes valmiiksi Novidassa ja kuljetetaan paikoilleen kevään edetessä. Se sijoitetaan vanhan kellarin kohdalle paviljongin pohjoispäähän. Marko Kivistön suunnittelema rakennus noudattaa saunan ja varaston ulkoasua. Suunnittelu- ja lupa-asiat tulivat kuntoon viime vuoden lopulla.

Ravintolasaliin saadaan kesäksi valoisa ja hyvät näköalat tarjoava uusi kulmaus.

Talkoot Pietarinkarilla jatkuvat heti jäiden lähdettyä.

Kotisatama etenee

Kotisataman teko UPS:n telakka-alueelle etenee nyt hyvää vauhtia, kun hankkeen rahoituksesta saatiin viime vuonna päätös. Kehittämisyhdistys Ravakan kautta saatava kolmen vuoden tuki tekee mahdolliseksi rannan suuntaisten laiturien, junioritukikohdan ja mm. kilpaveneilyä palvelevan nosturin rakentamisen.

UPS:n telakka-alue sijaitsee Sorvakossa, entisen Ykskoivun uimarannan tuntumassa. Talkootyöt ovat alkaneet uuden 20-metrisen nostolaiturin teolla ja puiden raivauksella juniorien käyttöön tulevalta rannan osalta. Kevään aikana rakennetaan vielä nosturin perustukset rannan kulmaan.

Kun alueella talvehtineet veneet poistuvat vesille, rantaa tasoitetaan ja madalletaan. Maata siirretään junioritukikohdan paikalle, minne jollapurjehtijat saavat oman matalan ponttoonilaiturin toivottavasti vielä kesän aikana. Ensi vuonna junnuille tehdään kaksi pientä varastomökkiä. Seuraavina vuosina hanke jatkuu ja mökkejä voidaan tehdä vielä kaksi lisää.

Kotisatamahanketta selvitti kokoukselle Seppo Ylä-Himanka. Talkootunteja oli kertynyt kevätkokoukseen mennessä 145 tuntia. Talkootuntien avulla UPS kokoaa omaa rahoitusosuuttaan hankkeen ehtojen mukaisesti, siksi mukaan kannattaa lähteä isommallakin joukolla. Ajankohdista ilmoitetaan myöhemmin.

Kevätkokouksessa hyväksytyt UPS:n hallituksen ja eri jaostojen viime vuoden toimintakertomukset ovat luettavissa kokonaisuudessaan kotisivujen välilehdellä UPS.