Pekka Ajanko kommodoriksi

7.11.2015

Uudenkaupungin Purjehdusseuran uudeksi kommodoriksi on valittu Pekka Ajanko ja uudeksi varakommodoriksi Seppo Ylä-Himanka. Valinnat tehtiin UPS:n syyskokouksessa perjantaina.

Viisi vuotta kommodorina toiminut Timo Lindström oli etukäteen ilmoittanut, ettei jatka tehtävässä, ja kokouksen päätteeksi hän ojensi puheenjohtajan nuijan seuraajalleen.

Syyskokouksen henkilövalinnat tehtiin ilman vastaehdotuksia. Tähän saakka varakommodorina toiminut Teppo Kuisma siirtyy hallituksen rivijäseneksi, hallituksesta pois jäävän Kimmo Sjöblomin tilalle. Muut hallituksen jäsenet ovat Ossi Valtonen, Pirjo Silanto-Helminen ja Henri Jefimoff.

Jaostojen vetäjät ja niiden jäsenet jatkavat enimmäkseen tehtävissään, mutta moottorivenetoiminnasta vastaavaan veneilyjaostoon ei löydetty tällä kertaa kiinnostuneita, joten sinne ei nimetty ketään. Purjehdusjaoston vetäjänä jatkaa Henri Jefimoff, juniorijaostossa Seppo Ylä-Himanka, mm. venekatsastuksista vastaavan mittaus- ja tarkastusjaoston johdossa Leo Myllymaa ja tiedotusjaostossa Raija Herrala-Nurmi.

Paviljongin isännäksi ja ympäristövastaavaksi valittiin Tapio Pääkkö. Satamakapteenina jatkaa Heikki Blinnikka ja Kirstankarin isäntänä Tuomo Kutila.

Syyskokous hyväksyi ensi vuotta koskevat toimintasuunnitelmat ja talousarvion. Sääntöihin päätettiin tehdä vapaajäsenten jäsenmaksua koskeva muutos.

Ei kommodori yksin riitä

- Veneet kasvavat, tarpeet kasvavat, odotukset kasvavat, kokosi Ajanko yli 130-vuotiaan perinteikkään seuran edessä olevia haasteita valintansa jälkeen.

UPS:lla on muun muassa Ykskoivun telakka-aluetta koskevia suunnitelmia, ja myös paviljongin tulevaisuutta ja ylläpitoa joudutaan pohtimaan.

- Jotta haasteista selvitään, tarvitaan kaksi asiaa – vähän rahaa ja vapaaehtoisia, jotka ovat mukana seuran toiminnassa. Ei kommodori yksin eikä edes varakommodorin kanssa riitä, vaan tarvitaan iso joukko innokkaita aktiivisia mukaan toimintaan, muistutti Ajanko.

- Paljon on tehty viime vuosina ja moni asia on mennyt eteenpäin. Meillä on erittäin toimiva seura ja paljon hienoa toimintaa, hän totesi viitaten mm. kesän kilpailujen palkintojen jakoon kokouksen yhteydessä.

Ajangon mukaan tarvitaan luottamusta ja avoimuutta seurassa toimivien kesken. Avoimuuden eräs tekijä on avoin ovi kommodorin pakeille. Ajanko kutsuikin jäseniä kertomaan ideoita, esittämään kysymyksiä ja tuomaan esiin ajatuksiaan.

– Istun päätyökseni tuolla Pakkahuoneella kesät-talvet. Siitä vaan toiseen kerrokseen samalla kun käytte kalakaupassa, kutsui Ajanko.

Edeltäjäänsä Timo Lindströmiä hän kiitti viidestä vuodesta, joiden aikana seuraa on viety paljon eteenpäin.

Seura muisti tehtävän jättänyttä vetäjäänsä kiitosten lisäksi lahjalla ja kukilla.