Syyskokous keskusteli paviljongista, Ykskoivusta ja liiton jäsenyydestä

12.11.2014

UPS:n syyskokoukseen oli kertynyt poikkeuksellisen paljon isoja asioita, joista riitti keskusteltavaa. Aiheina olivat Pietarinkarin paviljongin ylläpito, Ykskoivun telakka-alueen kehittäminen kotisatamaksi ja seuran jäsenyys keskusliitto SPV:ssä.

Paviljongin korjaus eteni tänä vuonna viemäröinnin osalta, mutta uusien wc-, pesu- ja varastotilojen rakentaminen ja rakennuksen kunnossa pysymisen kannalta tärkeät uusimistyöt ovat junnanneet paikallaan.

Syynä on Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toukokuinen päätös. Sen mukaan tähän mennessä tehdyt korjaussuunnitelmat eivät kelpaa, vaan saniteettitilat sisältävä laajennus tulee tehdä yksikerroksisena ja mieluiten erillisenä, mutta kokonaisuuteen sopivana rakennuksena. Lisäksi ELY-keskus vaatii rakennushistoriallisen selvityksen tekemistä ennen korjaustöitä, jotta rakennuksen kulttuurihistoriallinen arvo säilyy. Sitä varten pitää kuulla Varsinais-Suomen maakuntamuseota rakennuslupakäsittelyn yhteydessä.

Syyskokous päätyi siihen, että hanketta jatketaan erillisen, wc- ja pesutilat käsittävän rakennuksen suunnittelulla. Sijoituspaikaksi sopii lähinnä paviljongin pohjoispuoli.

Keskustelun sävy oli varsin synkkä. Ylläpito vaatii paljon muutakin kuin talkootyötä, rahoitusta on vaikea löytää ja 120 vuotta vanhasta paviljongista uhkaa tulla seuran muuta toimintaa rasittava riippakivi. Ravintolan toiminnalla ei pystytä rahoittamaan tarvittavia korjauksia.

Kommodori Timo Lindström toi esiin ristiriidan, kun korjausavustuksia selvitettäessä rakennus on mitäänsanomaton ja nyt äkkiä kulttuurihistoriallisesti merkittävä.

Seuran piiristä on kuulunut näkemyksiä, että paviljongista olisi luovuttava. Myös kokouksen keskustelussa ihmeteltiin, onko seuralla mahdollisuuksia pitää rakennusta yllä enää 5-10 vuoden päästä.

Valoisampia suunnitelmia Ykskoivun telakka-alueen osalta esitteli Ossi Valtonen. Suunnitelmissa varaudutaan mm. siihen, että juniorien tukikohta toimisi jatkossa Ykskoivussa. Sitä varten tarvitaan mm. uusi laituri telakka-alueen kulmaan. Kilpailutoimintaa ja veneiden nostoja varten on suunnitteilla nosturin hankinta. UPS:n pitää varautua myös siihen, että kaupunki luopuu lähivuosina venepaikkojen ylläpidosta ja nykyiset laiturit siirtyvät jonkun muun hallintaan.

Syyskokous valitsi UPS:n kommodoriksi edelleen Timo Lindströmin. Varakommodorina jatkaa Teppo Kuisma. Hallitus uusiutui kahdella jäsenellä, kun uusina tehtävään valittiin Ossi Valtonen ja Henri Jefimoff. Hallituksessa jatkavat Pirjo Silanto-Helminen ja Kimmo Sjöblom.

Ykskoivun telakka-alueelle hyväksyttiin satamakapteeni Heikki Blinnikan laatima ohjesääntö.

Liitos jäsenyys jatkokokoukseen

Illan päätteeksi kokouksessa pohdittiin vielä mahdollista eroamista keskusliitto Suomen Purjehdus ja Veneilystä. Kommodori Timo Lindströmin mukaan SPV:n jäsenyys maksaa seuralle noin 7.000 euroa vuosittain. Jokaisesta jäsenestä, myös vapaajäsenistä ja junioreista, maksetaan 12,50 euroa liitolle. Jäsenyyteen liittyvät veneiden katsastus, josta maksetaan erikseen, koulutukset ja oikeus kilpailujen järjestämiseen. Kaikille henkilöjäsenille tulee myös liiton lehti.

Lindströmin mukaan purjehdus- ja veneilyliittojen yhdistämisen piti säästää, mutta niin ei käynyt. Useat seurat, mm. toiset uusikaupunkilaisseurat UTMVS ja Isokarin Kiertäjät, ovat jo eronneet liitosta.

Päätöstä liiton jäsenyydestä ei vielä tehty, vaan se ratkaistaan ylimääräisessä yleiskokouksessa 17. joulukuuta.