Hätärakettien ammuntaharjoitus 2.3.2013

28.12.2012

Tiedote luvanvaraisten hätämerkinantolaitteiden käyttöharjoituksesta Isokarin Kiertäjät, Uudenkaupungin Meripelastajat, Uudenkaupungin Purjehdusseura ja Uudenkaupungin Työväen Moottoriveneseura järjestävät yhteistyössä hätärakettien, käsisoihtujen ja hätäsavujen käyttöharjoituksen Uudessakaupungissa Suukarin edustalla 2.3.2013 klo 10.00 alkaen. Tilaiusuudessa saa "ampua" omia vuonna 2007 tai sen jälkeen valmistettuja hätäraketteja, soihtuja tai savuja. Tätä vanhempien hätämerkinantovälineiden käyttö tässä tilaisuudessa on kielletty!

Tiedote luvanvaraisten hätämerkinantolaitteiden käyttöharjoituksesta

Veneilijä saattaa joskus joutua tilanteeseen, jossa avun pyytäminen voi tulla aiheelliseksi. Veneilijän on syytä tuntea hätämerkit, joita hän tai kanssaveneilijä voi käyttää avun pyytämiseen viranomaisilta tai muilta mahdollisilta hätämerkkien havaitsijoilta.  Silloin kun veneilijää uhkaa todellinen hengenvaara vesillä hänen on syytä käyttää hätämerkkejä ennen kuin merkkien antaminen käy mahdottomaksi.  Havaittuihin hätämerkkeihin suhtaudutaan aina vakavasti ja pelastustoimenpiteisiin ryhdytään niin pian kuin mahdollista. Ihmishengen ollessa vaarassa pelastustoimesta ei vaaraan joutuneelta peritä aiheutuneita kustannuksia. Aiheeton, ilkivaltana suoritettu hätämerkinanto on kielletty ja saattaa johtaa mittaviin korvausvaatimuksiin. Esimerkiksi polttoaineen loppuminen veneestä, koneen tai muun varusteen rikkoutuminen ei ole hätämerkkien käyttöön riittävä syy, ellei olla ajautumassa hengenvaaralliseen tilanteeseen. Kun tilanteessa välitöntä ihmishengen vaaraa ei ole, pelastustehtävään voi kutsua esimerkiksi meripelastusseuran yksikön. Meripelastusseurat toimivat vapaaehtoisten voimin ja laskuttavat esimerkiksi hinauksesta, ellei veneilijä satu olemaan meripelastusseurojen Trossi-jäsenpalvelun piirissä.

Meripelastuslaki velvoittaa jokaista osallistumaan meripelastustoimeen välittämällä vaaratilannetta koskevat ilmoitukset ja tiedot sekä ilmoitettava sitä koskevat havainnot ja toimenpiteet asianomaiselle meripelastuksen johtokeskukselle (joka johtaa meripelastustoimintaa merialueella).

Merilaki puolestaan määrää, että päällikkö, joka tapaa merihädässä olevan, on velvollinen, jos se käy päinsä aiheuttamatta vakavaa vaaraa omalle alukselle tai laivaväelle, antamaan kaikkea apua, mikä on mahdollista ja tarpeellista hädänalaisen pelastamiseksi. On huomattava, että myös purje- ja moottorivene on alus ja vesillä oltaessa joku toimii veneen päällikkönä.

Hätämerkkien käyttöharjoituksessa käytetään laskuvarjoraketteja ja käsisoihtuja, jotka näyttävät punaista valoa. Näiden hätämerkkien käytössä täytyy olla varovainen, että ei aiheuteta lisää vaaratilanteita. Hätärakettien ja käsisoihtujen kyljessä tai pakkaukissa on ohje, kuinka ne laukaistaan. Laukaisumekanismit voivat eri valmistajien tuotteissa olla erilaiset. Ohjeisiin on syytä tutustua ennen kuin ollaan hätätilanteessa. Hätäraketti on syytä laukaista suoraan ylöspäin, jolloin se nousee noin 300 metrin korkeuteen ja on pisimpään havaittavissa. Laukaistua käsisoihtua ei saa pudottaa veneen pohjalle, koska se aiheuttaa siellä tulipalon. Käsisoihtu palaa vaikka veden alla. Harjoitustapahtumassa saa käyttää omia hätämerkinantovälineitä, jotka on valmistettu vuonna 2007 tai sen jälkeen. Vanhempia hätäraketteja ja käsisoihtuja ei ole syytä tuoda harjoitustapahtumaan.
Oranssin hätäsavun käyttö tulee kysymykseen lähinnä valoisaan aikaan. Hätäsavuja veneilijöillä on käytössä vähän, koska ne eivät kuulu veneilyjärjestöjen katsastusvaatimuksiin.

Jokaisen harjoitukseen osallistuvan on allekirjoitettava omavastuusitoumus siitä, että järjestäjät eivät ole vastuussa hänelle harjoituksessa tapahtuneesta vahingosta tai tapaturmasta.  Järjestäjät ovat varautuneet siihen, että kaikki tapahtuisi turvallisesti varaamalla suojavarusteita harjoitukseen osallistuville ja opastamalla heitä hätämerkinantolaitteiden käytössä. Lisäksi tapahtumassa on paikalla järjestysmiehiä, ensiapuryhmä, ensisammutusryhmä ja Susiluodon merivartioaseman henkilöstöä, joka suorittaa hätärakettien ja käsisoihtujen käytön opastuksen.

Tilaisuus on järjestävien yhdistysten jäsenistölle maksuton.  Muilta harjoitukseen osallistuvilta peritään 15 € maksu. Tällaisen harjoituksen järjestäminen ei ole ilmaista puuhaa. Eri viranomaisilta tarvitaan maksullisia lupia ja paikalle pitää hankkia pelastussuunnitelman mukaisia yksiköitä. Näistä kertyy lähemmäs tuhannen euron kustannukset. 280 € maksava ilmailun vaara-alueen perustaminen on kallein yksittäinen kustannuserä.  Lupien hankkimiseen täytyy varata aikaa noin puoli vuotta. Kustannusten ja lupabyrokratian takia vastaavia harjoitustilaisuuksia järjestetään Suomessa vuosittain vain muutama.

Harjoituspäivänä yleisöä pyydetään pysyttelemään riittävällä etäisyydellä harjoituspaikasta vahinkojen välttämiseksi. Järjestysmiehet opastavat tarvittaessa.

Aarre Salmi