UPS:n ensi kesän ohjelmassa kahdet arvokilpailut

19.11.2012 klo 17:33

Yhteiskuvassa edessä aktiiviset junnut Onni ja Veikka Kuisma, Patrik Ranki ja Antti Mäki-Arvela, vuoden matruusi Taina Helminen sekä takarivissä purjehtijat Juha Svahn, Markus Haapala, Reijo Helminen sekä V150-veneilijät Juha-Matti Valmunen ja Risto Lindström. Myös Tuuli Kuisma oli mukana kuvassa.

Uudenkaupungin Purjehdusseura järjestää ensi vuonna moottoriveneiden Offshore-kilpailut, joiden yhdessä luokassa ratkotaan mestaruudet koko Euroopan tasolla. Seuran purjehtijat puolestaan ovat saaneet järjestääkseen H-veneiden SM-kilpailut.

UPS:n ensi kauden toimintasuunnitelmat olivat esillä seuran syyskokouksessa, jossa palkittiin myös päättyneen purjehduskauden aikana menestyneitä.

Uusikaupunki Boat Race järjestetään 20.-21.7. Kansainvälinen moottorikilpaveneliitto UIM on myöntänyt järjestettäväksi Offshore 3C-luokan EM-kilpailut. Lisäksi viikonvaihteen aikana käydään neljän veneluokan SM-osakilpailu.

Offshore-kisat järjestetään ensi vuonna poikkeuksellisesti heinäkuussa, jolloin vesillä on paljon muitakin liikkujia. Tässä on haastetta kilpailujen järjestäjille, kertoi veneilyjaoston toimintasuunnitelman esitellyt Kimmo Sjöblom. Osa lähdöistä ajetaan kuitenkin avomerellä.

Off 3C on suosittu ja käytännössä suurin avomerikilpaveneiden luokka. EM-kilpailuun odotetaan osallistujia mm. Norjasta, Ruotsista ja Englannista.

UPS:n purjehdusjaoston kesä 2013 huipentuu elo-syyskuun vaihteessa järjestettäviin H-veneiden SM-kilpailuihin, joihin odotetaan jopa 20-30 venekuntaa. Purjehdusjaosto jatkaa hyvin liikkeelle lähteneen H-veneluokan kehittämistä. Viikkopurjehduksia on lisätty kilpailukalenteriin, ja myös regatan yhteydessä käytetään hyväksi tilaisuus kisaosaamisen viimeistelyyn, jotta mahdollisimman moni oman seuran H-veneistä osallistuisi SM-kilpailuun.

Matkaveneiden ja juniorien toiminta jatkuu tuttuun tapaan. Veneiden katsastukset alkavat keväällä 6.5. Pakkahuoneen rannassa.

Purjehdusseuran Paviljongin kunnostus- ja laajennussuunnitelmat etenevät keväällä rakennuslupavaiheeseen, ja laajennuksen perustusten tekoon on määrä päästä ravintolan sesongin hiljetessä loppukesällä.

UPS:n kommodorina jatkaa Timo Lindström ja varakommodorina Teppo Kuisma. Hallitukseen kuuluvat Pirjo Silanto-Helminen, Jaakko Ranki, Mika Ranta ja Kimmo Sjöblom. Myös eri jaostot jatkavat pienin muutoksin.

Palkintoja pienille ja isoille

Purjehdusseuran syyskokouksessa jaettiin palkintoja kesän aikana kilpailuissa menestyneille, niin junioreille kuin suuremmillekin.

Juniorien Jussin maljan sai kauden tulokkaista paras, Antti Mäki-Arvela. Aktiivisesta harjoittelusta palkittiin Antti Mäki-Arvela, Patrik Ranki, Onni Kuisma, Veikka Kuisma, Kaisa Pirilä, Niklas Hietikko, Aurora Hietikko ja Juri Rajala.

Aktiivisimmasta muilla paikkakunnilla pidettyihin kilpailuihin osallistumisesta palkittiin optimistijollien kadettisarjan kisoihin osallistunut Patrik Ranki. Hänet palkittiin myös parhaiten menestyneenä juniorina.

Veneilyjaosto palkitsi Offshore V150-veneellä SM-sarjan hopealle sijoittuneet Risto Lindströmin ja Juha-Matti Valmusen nopeimpina nuorina upsilaisina Potkuri-palkinnoilla. V150-luokan lisäksi Risto Lindström saavutti kauden aikana SM-pronssia Formula 4 –rataveneissä.

Viikkopurjehdusten voittajana palkittiin Tuttemuj/Markus Haapala. Toiseksi sijoittui Arkki/Seppo Ylä-Himanka ja kolmanneksi Fanni/Reijo Helminen.

Vuoden matruusin kiertopalkinnon sai Taina Helminen. Vuoden aktiivina palkittiin Juha Svahn.