SM-Mitalit UPS:n V150-Offshore kilpailijoille ja seuralle tunnustusta Boat Race kilpajärjestelyistä

1.2.2012

UPS:n nuoret offshore-kilpailijat Risto Lindström ja Juha-Matti Valmunen pokkasivat kultaiset SM-mitalinsa lauantaina Turussa järjestetyssä juhlassa.

SM-Kultaa

Suomen Purjehdus- ja Veneily järjesti nopeuslajien palkintojuhlan, jossa palkittiin kaikkien rata- ja offshore-luokkien menestyneet viime kaudelta. Lisäksi jaettiin tunnustuksia seuratyöstä. Uudenkaupungin Purjehdusseura palkittiin Vuoden järjestäjä 2011 -palkinnolla viime kesäkuussa järjestystä nopeuskisasta.

Ensimmäistä kauttaan V150-luokassa veneilleet Risto Lindström ja Juha-Matti Valmunen voittivat viime kesänä luokkansa kahdeksasta kilpailusta kaksi, kolme kertaa he olivat toisia ja kaksi kertaa kolmansia. Kultainen SM-mitali tuli viiden pisteen erolla seuraavaan,
Porvoon Moottorivenekerhoa edustavaan kuljettaja-navigaattoripariin.
Käytännössä voitto ratkesi jo toiseksi viimeisessä kilpailussa elokuussa. Palkintojuhla ajoittuu kuitenkin talveen, koska kisoja kansainvälisellä tasolla ajetaan joulukuuhun asti.

Risto Lindström on harrastanut rataveneilyä kesästä 2003 lähtien. Viime kaudella V150- luokkaan siirtymisen myötä mukaan tuli navigaattori Juha-Matti Valmunen.
- Juhlassa oli mukana paljon kilpailijoita ja hyvä tunnelma. Tietenkin tuntuu tosi hyvältä, kun tuli kultamitali, Risto Lindström kertoo.
- Tästä on hyvä jatkaa, kausi ei olisi voinut mennä paljon paremmin, hän arvioi.
Ensi kauteen lähdetään samoin tavoittein, mutta menestykseen ei kannata tuudittautua.

- Kyllä siinä on paljon haastetta, ja uusia kuljettajia tulee mukaan, Lindström sanoo.

Valmistautuminen on aloitettu veneestä.
– Se on hallissa ihan leviänäs, kaikki purettuna. Sitä paikataan ja parannellaan kevään mittaan. Kun vene keväällä saadaan veteen, alkaa testaaminen ja harjoittelu. Ensimmäinen osakilpailu on kesäkuun alussa.
Offshore-veneet kilpailevat pitkillä radoilla, jotka ulottuvat nimensä mukaisesti pois suojaavan rannan tuntumasta. Rataveneisiin verrattuna kilpaileminen on erilaista, kun mukana on myös navigointi.
- Vene on isompi ja aallokko isompaa, radoilla on pitempiä suoria, kertoo Risto Lindström.

UPS ON VUODEN JÄRJESTÄJÄ

Viime kesäkuussa toisen kerran Uudessakaupungissa järjestetyt offshore veneiden
nopeuskilpailut onnistuivat hyvin. Tunnustuksena siitä Uudenkaupungin Purjehdusseuralle
myönnettiin liiton kunniakirja.
UPS:n järjestämien kilpailujen ansioksi todettiin mm. huolellisesti hoidetut turvajärjestelyt.
Kunniakirjan vastaanotti kommodori Timo Lindström, joka on toiminut Boat Race
Uusikaupunki –kilpailujen liikkeellepanevana voimana.
Timo Lindström haluaa jakaa saadun tunnustuksen kaikille yli 50 henkilöille, jotka
vastasivat kesän kilpailujen toimitsijatehtävistä. Upsilaisten lisäksi vapaaehtoisia
toimitsijoita löytyi mm. autotehtaan autokerholaisista, meripelastajista, partiolaisista,
urheilusukeltajista sekä toisista veneilyseuroista Saloa myöten.
- Saimme radan varrelle kaikkiaan 17 turvavenettä, eli tiheämmin kuin mailin välein,
selvittää Lindström kiitosta saanutta turvaorganisaatiota.
Seuraavat nopeuskilpailut Uudenkaupungin vesillä ajetaan kesäkuussa viikkoa ennen
juhannusta. Kyseessä ovat viime kesän tapaan offshore-kilpailut, ja järjestelyissä
noudatetaan muutenkin viime kesän hyväksi todettua kaavaa.