UPS:n kotisatamaan mökit junioreille

4.4.2019

Junioripurjehtijoita ja heidän ohjaajansa tutustumassa uusiin pukeutumistiloihin, vasemmalta Charlotte Lehtonen, Elsa Lu, Janiina Partanen, Viljami Kyntömaa, Simo Hyytiä ja Lassi Valtonen.

UPS:n junioripurjehtijat saavat Ykskoivun venerannan kotisatamaan lämpimät pukeutumistilat vielä tämän kevään aikana. Punaisten juniorimökkien myötä kolmivuotinen kotisatamahanke valmistuu kokonaan.

Edellisinä kesinä Sorvakon etelärannan telakka-alueelle tehtiin jollapurjehtijoiden tarvitsemat laiturit sekä lastaus- ja varustelulaitureita ja hankittiin nosturi veneiden nostoon ja laskuun.

Junioripurjehtijat odottavat jo jäiden sulamista ja vesien lämpenemistä, jolloin harjoitukset päästään aloittamaan. Näillä näkymin seuralla on tulevana kesänä neljä optimistien kilpailuissa purjehtivaa junioria sekä puolen tusinaa 8-11 –vuotiasta, jotka harjoittelevat viikoittain. Kesäkuussa järjestettävän alkeiskurssin toivotaan taas tuovan mukaan uusia aloittajia.

Junioritukikohdan mökit on tehty talven aikana Novidassa, osaksi opiskelijavoimin ja osaksi talkootyönä. Maaliskuun lopussa ne olivat valmiina esiteltäviksi. Juniorien tärkein kysymys koski sitä, kumpi tulee tytöille ja kumpi pojille. – No, ihan samanlaisiahan ne ovat!

Mökit ovat runsaat 6 metriä pitkiä ja noin 2,4 metriä leveitä. Kotisatamahankkeen vetäjä Seppo Ylä-Himanka kertoo, että molemmat sisustetaan samalla tavalla: Toiselle seinustalle pitkä penkki ja toiselle puolen hylly ja paljon ripustuskoukkuja varusteita varten.

- Peruslämmin tila varusteiden vaihtoon, kuvailee hän ja lähettää kiitoksen kaikille talkoisiin osallistuneille vanhemmille ja muille hankkeen tukijoille.

Rakennustyön vetäjinä ovat toimineet Ossi Valtonen ja Ylä-Himanka. Maalauksessa ja sähköistyksessä ovat tukeneet Väri-Uki Oy, Elektrovalo Oy, Vakka-Service Oy ja Telmarin Oy. Kolmivuotinen kotisatamahanke on toteutettu kehitysyhdistys Ravakan kautta saadulla Leader-rahoituksella.

Mökkejä ihailemassa olivat kilparyhmän junioreista Charlotte Lehtonen sekä 8-11-vuotiaista Elsa Lu, Viljami Kyntömaa, Simo Hyytiä ja Lassi Valtonen.

Mikä heistä on hauskaa purjehduksessa?

- Se kun jolla kaatuu.

- Kun saa purjehtia yksin ihan miten itse haluaa.

- Kun nostaa kölin ylös ja ajelee mistä vaan.

- Ottaa rennosti!

Kun jolla on kaadettu, se tietenkin käännetään taas pystyyn. Vettä tosin saa äyskäröidä pois aika paljon, myöntävät junnut.

Juniorien harjoituksia ohjaava Janiina Partanen on iloinen lämpimistä pukutiloista: - Ennen piti tulla valmiiksi purjehdusvarusteissa harjoituksiin tai vaihtaa vuorotellen varastotiloissa. Nyt tila on lämmin ja tavarat pysyvät kuivina, kaikkea ei tarvitse jättää ulos, sanoo hän.

Kilparyhmän junioreilla harjoituksia on useammin ja ne kestävät pitempään. Charlotte Lehtosella on selvä vastaus siihen, mikä on parasta uusissa mökeissä: - Siellä on lämmin eikä tarvitse vuorotella!

UPS on junioritoiminnan aktiivisuudessa koko maan kärkeä, ja ohittaa monet isommat kaupungit. Viime toukokuussa ja elokuussa myös noin 450 Uudenkaupungin koulujen oppilasta sai tietoiskun veneilyn ja turvallisen vesillä liikkumisen ydinasioihin yhdessä valtakunnallisen Purjehdus- ja veneilyliiton kanssa järjestetyissä tapahtumissa.

Vappuna alkaa

UPS:n juniorien kausi aloitetaan näytöstyylisellä vappupurjehduksella Pakkahuoneen edustalla, jos vain sää sallii.

Kesäkuun alussa 3.-6.6. järjestetään alkeiskurssi, jonka pääkouluttajana toimii Janiina Partanen. Kurssi on tarkoitettu 7-14-vuotiaille. Vaatimuksena on uimataito.

Neljä iltaa kestävän kurssin jälkeen harrastusta voi jatkaa viikkotreeneissä. Kurssilla käytetään seuran jollia, joten omaa ei tarvita. Mukaan mahtuu 10 ensiksi ilmoittautunutta. Lisätietoja löytyy UPS:n nettisivuilta www.uudenkaupunginpurjehdusseura.fi kohdasta Juniorit.

Harjoitusten lisäksi kesän ohjelmassa on heinäkuun alussa yhdessä UTMVS:n kanssa järjestettävä nuorten veneilyleiri 1.-3.7. Ilmoittautumisista tiedotetaan erikseen seurojen nettisivuilla.